معضل فرسایش ریل و چرخ در جرثقیل سقفی، همیشه از مشکلات حاد محسوب می گردیده است و بهنگام طراحی اینگونه قطعات به هزینه های لازم تحمیلی برای تعویض این قطعات توجه می شده است. سائیدگی چرخ و ریل در حد معقول غیر قابل اجتناب بوده و ناشی از اصطکاک غلتشی بین قطعات می باشد ولی سایش محسوس ناشی آن دو از  مشکلاتی می باشد که باید برای رفع آن با توجه به تکنولوژی امروز چاره اندیشی کرد. سایش تنها معضل چرخ و ریل نبوده و مشکلات دیگری مانند ترک خوردگی، خردشدن، پوسته شدن و خوردگی سینوسی چرخ و ریل نیز مشاهده می شود كه طراحان نسبت به شناسائی و رفع آن مشکلات اقدام می نمایند.

یکی از عوامل موثر در سایش بین ریل و چرخ ، شكل فیزیکی آن است که محققین با استفاده از مدلسازی رایانه ای به بررسی آن می پردازند.

علت های بوجود آمدن فرسایش چرخ و ریل در جرثقیل های سقفی

با بررسی علت های بوجود آمدن فرسایش چرخ و ریل در جرثقیل های سقفی، مشخص گردیده که علاوه بر فیزیک ریل ، نوع حرکت عرضی و طولی بالابر و پل نیز در صورت نداشتن عدم توازن ممان نیروهای وارده بر پل باعث بوجود آمدن حرکت چرخشی حول نقطه مرکز ثقل پل و نهایتا حرکت اریب پل می گردد که این امر می بایست مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. یکی از راههای از بین بردن سایش جانبی بین چرخ و ریل، استفاده از مدارات کنترلی PLC جهت درایو موتور گیربکس کلگی های پل جرثقیل می باشد. این مدار با استفاده از حسگرهای الکترونیکی موجب کنترل سرعت موتور کلگی ها (END CARRIAGE) گردیده و قادر خواهد بود از حرکت مورب پل تا سرحد امکان جلوگیری کرده و باعث یکسانی محور چرخ و ریل نسبت به هم خواهد گردید که نقش شایانی در کنترل سایش ایفا می کند .

ضمناً شیب بیش از حد مجاز ریلها نسبت به یکدیگر مطابق آئین نامه استاندارد ، تغییرات دهانه ریل طولی ، عدم تعادل بار ، عدم ترازی براکتها و ….از دیگر عوامل موثر بر خوردگی ریل و چرخ می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *