معرفی جرثقیل

جرثقیل نقشی اساسی در کاربرد های ساخت و ساختمان دارند. این ماشین ها در سایز های بزرگ هستند و میتوانند اجسام سنگین را بالا، پایین و یا حمل کنند. جرثقیل ها برای عملکرد های مختلف به اشکال مختلفی تولید میشوند. آنها را میتوان به دو دسته کلی زمینی یا ثابت و جرثقیل های متحرکت تقسیم کرد. همه این جرثقیل ها از ماشین آلات و سخت افزار های مشابه همانند زنجیر قرقره و طناب سیم برای جابه جایی بار ها به صورت افقی و عمودی استفاده میکنند.

جرثقیل های ثابت اغلب در محل هایی مثل ساختمان هایی با ساخت دائمی یا طولانی مدت و سازه های بسیار بلند استفاده میشوند. جرثقیل های متحرک، ماشین هایی همه کاره با دسترسی و تحرک بیشتری هستند. این نوع جرثقیل ها خاصیت گسترش یافتن و یا جمع شدن دارند.

 انواع جرثقیل

جرثقیل ها انواع مختلفی دارند. مدل هایی همانند برج جرثقیل، جرثقیل بارگیر خودرو، جرثقیل متحرک روی کامیون نصب شده، جرثقیل بدون چرخ، جرثقیل دیواری، جرثقیل سقفی، جرثقیل دروازه ای و نیمه دروازه ای، جرثقیل بازویی و غیره.

ساختمان های بلندی که تا به حال دیده اید، همه با جرثقیل ساخته شده اند. از این ماشین های بلند برای بلد کردن تمام قسمت های سنگین این ساختمان ها در هوا استفاده میشود. در بسیاری از کلان شهر ها، جرثقیل ها به اندازه خود ساختمان های بلند، بخشی از خط افق شده اند.

بدون این جرثقیل های ساختمانی، ساخت آسمان خراش ها غیر ممکن است اما با این جرثقیل ها، میتوانیم سازه های بلند را با سهولتی نسبی بسازیم.

جرثقیل ها قادرند اجسام بسیار سنگین را به محل خود منتقل کنند و روش های ساخت آن چیز هایی که قبلا غیر ممکن بوده را امکان پذیر میکنند.

جرثقیل دروازه ای:

این نوع جرثقیل برای کارگاه های بدون تجهیزات جرثقیل ممکن است. نوعی از این جرثقیل به صورت دستی بالا یا پایین میرود و کار با آن آسان است. در واقع عرض و ارتفاع این جرثقیل را میتوان به صورت جداگانه با محیط سازگار کرد. این نوع توسط تعداد کمتری از افراد، جداسازی و جابجا میشود. بعضی از آنها مجهز به کاستور و پایه های چرخدار جهت حرکت هستند و به راحتی در هر مکانی نصب میشوند.

ویژگی هایی مثل کنترل از راه دور، سرعت حرکت و غیره از عوامل اختیاری کار با این جرثقیل ها است. جرثقیل های دروازه ای نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک دارای یک یا دو پل اصلی هستند که میتوانند بارها را جا به جا کنند.

با توجه به پیچیدگی مکانسیم جرثقیل دروازه ای و نیمه دروازه ای نسبت به جرثقیل سقفی، راه اندازی و نصب و طراحی های داخلی بهتری را میتوان مشاهده کرد. اجرای سریع، ساختار ساده و کارآمد و قیمت مقرون به صرفه از ویژگی های این نوع است.

جرثقیل نیم دروازه ای در داخل یا کنار ساختمان ها به کار میروند و پایه سفت کننده پایین آن روی زمین قرار میگیرد. ای نوع مجهز به یک جفت بالابر چهارزمانه است و کارایی و کیفیت حمل و نقل بهتری را ارائه میدهد.

جرثقیل های برج:

این نوع جرثقیل ها را تا به حال در ساخت و ساز های ساختمانی دیده اید. این نوع در یک مکان می ماند و بار های زیاد را به ارتفاع های زیاد میبرد. بدون اینها، بلند کردن مصالح و تجهیزات سنگین ساختمانی بسیار سخت خواهد بود. اجسام سنگین را بر روی جرثقیل بارگذاری کرده و با دقت زیاد آن ها را به جای خود منتقل میکنند.

به قسمت بلند جرثقیل که در هوا میچرخد، دکل میگویند. این دکل مصالح را بالا میبرد. برای انجام این کار، دکل توسط یک پایه بزرگ و سنگین پشتیبانی میشود. برخی از جرثقیل های برج دارای سیستم هیدرولیک خود صعودند و میتوانند به صورت داخلی صعود کنند.

جرثقیل متحرک:

از این نوع برای بلند کردن اجزایی که در مکانی دیگر باید جابه جا شوند به کار میرود. حتی از این نوع جرثقیل برای بالا بردن اجزای اولیه جرثقیل برج در جای خود نیز استفاده میشود. برای این کار، ابتدا چندین قسمت از برج را متصل میکند تا به ارتفاع خاصی برسد. بعد از آن اجزای اصلی را در جاهای خود بار میکند. در این صورت است که جرثقیل برج میتواند به تنهایی کار خود را شروع کند.

بیشتر جرثقیل های متحرک بر روی کامیون ها نصب شده اند و امکان جابه جایی دارند.

اگر ملزم به انجام کار با جرثقیل هستید، باید اطمینان حاصل کنید همه کارگران، آموزش ها و دستورالعمل ها و اطلاعات کافی را برای انجام صحیح عملیات ها و کار بر روی جرثقیل را داشته باشند.

شرکت پارس فراز، به عنوان شرکت سازنده جرثقیل و تولیدکننده جرثقیل برای ارائه انواع خدمات مربوط به جرثقیل در خدمت شماست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *